Andělé provázejí člověka téměř odnepaměti, proto jsou také zakomponováni v mnoha náboženských systémech. Naše výstava představí především křesťanské pojetí a zobrazení andělské bytosti, které úzce navazuje na judaismus, na biblickou představu anděla – posla Božího.
Andělé však nejsou jen božími posly, zprostředkovateli jeho vůle a ochránci lidí, mají též jiné zásadní úkoly spjaté s fungováním a harmonií celého světa, přesuny hvězd, bdění nad všemi elementy universa, národy, městy.
Seznámíme vás s dlouhou vizuální tradicí zobrazování andělských bytostí, od středověku až po současnost, od témat, kde hraje anděl úlohu hlavní, přes vedlejší či doprovodné role až k volným „osvobozeným“ andělským motivům v umění 20. století.
Část exponátů pochází ze sbírek Muzea umění Olomouc a Arcidiecézního muzea Olomouc i z arcibiskupských sbírek soustředěných v Kroměříži, většinou ale budou exponáty zapůjčeny ze státních i církevních institucí, ze soukromých sbírek i ateliérů umělců.
Video Opěrné Body IV. je dělené na dvě části, v úvodu je hlavním aktérem postava v bílém, žena, která opatruje, chrání, či nabijí malého chlapce. Ve druhé části je naopak aktér muž v černém, u něj se černá křídla a další geometrické tvary objevují spíš jako předzvěst činu a vůle.
vernisáž v úterý 23. 8. 2016 v 18 hodin / Tuesday 23. 8. 2016, PM 18:00
Galerie kritiků, Palác Adria 1. p., Jungmannova 31/36, 110 00 Praha 1,
setkání s tiskem v 17 hodin / press meeting PM 17:00
Výstava je otevřena do 18. 9. 2016 / The exhibition ends 18. 9. 2016)
Curator: Sara Reisman
Opening: June 11, 7:30 pm
Exhibition duration: June 11 – August 28
Artists: Rehan Ansari, Nicolas Dumit Estevez, Brendan Fernandes, Yoko Inoue, Claudia Joskowicz, Kirsten Justesen, Clifford Owens, Jan Pfeiffer, Emily Roysdon, and Roman Stetina
Enacting Stillness includes a group of visual and performance artists who are engaged with stillness, stoppage, and slowing down in the context of performance. Artists in the exhibition employ gestures that involve turning away, inward, and upward, upending our expectations for the continuity of dance and theatrical compositions and lines of movement and thought. Enacting Stillness considers the political and emotional potential that these unexpected ruptures might mean to both the artist and the viewer.
7 artists and 7 programmers gathers in Pristina (Kosovo) to discuss the sense of belonging in a participative artistic creation trying to answer the question: “Whose art is this?”
http://www.in-situ.info/en/reseau
photo credit: Maxime Demartin